Oefeningen: Inleiding programmeren – Een algoritme
Aan de hand van onderstaande oefeningen leer je een algoritme uitschrijven door middel van een flowchart (stroomdiagram). Het algoritme zou je nadien kunnen omzetten in een programma.
Voorbeeld 1
Bereken de oppervlakte van een vierkant. De gebruiker mag zelf de lengte van de zijde kiezen.
Voorbeeld 2
Bereken de oppervlakte van een rechthoek. De gebruiker mag zelf de lengte en breedte kiezen.
Oefening 1: Reistijd
Meld je aan
Ook een Premium School worden? Klik hier!
Aanmelden met je schoolaccount
OF
Aanmelden met je gebruikersnaam
Meld je aan
Ook een Premium School worden? Klik hier!
Aanmelden met je schoolaccount
OF
Aanmelden met je gebruikersnaam
We willen een programma dat de reistijd (in minuten) uitrekent van een auto. De gebruiker geeft een willekeurige gemiddelde snelheid (in km/h) in, alsook de af te leggen afstand (in km).
Gebruik dit document voor het algoritme:
Oefening 2: Dollar
Meld je aan
Ook een Premium School worden? Klik hier!
Aanmelden met je schoolaccount
OF
Aanmelden met je gebruikersnaam
Meld je aan
Ook een Premium School worden? Klik hier!
Aanmelden met je schoolaccount
OF
Aanmelden met je gebruikersnaam
Je gaat op reis naar de Verenigde Staten. Hiervoor ga je eerst geld omwisselen in de bank. Je hebt op internet nagekeken dat je voor 1 euro normaal 1,07 Amerikaanse dollar krijgt. Schrijf een programma dat uitrekent hoeveel dollar je moet ontvangen naargelang het aantal euro’s je geeft.
Opgelet: De waarde van de dollar is al gekend, deze moet je dus niet meer vragen. Schrijf hiervoor gewoon een extra instructie/rij wisselkoersDollar = 1,07. De variabele wisselkoers kan je nadien gebruiken om te rekenen.
Gebruik dit document voor het algoritme:
