De herhaling of iteratie – Programmeren in Scratch: Oefeningen

De herhaling- of iteratie-structuur wordt veel gebruikt bij het programmeren. Met deze vier oefeningen leer je de herhaling efficiënt toepassen.

Te moeilijk? Probeer dan deze oefeningen met meer uitleg.

Oefening 1: Gemiddelde

Een programma vraagt 4 verschillende getallen. Wanneer de gebruiker de 4 getallen heeft ingegeven, berekent het programma het gemiddelde van deze getallen.

  • Uitbreiding 1: De gebruiker moet eerst ingeven hoeveel getallen hij gaat invoeren.
  • Uitbreiding 2: Wanneer de gebruiker op de kat klikt, wordt het gemiddelde berekend.

Hieronder zie je twee oplossingen. Eén zonder en één met herhalingsstructuur. Klik op de afbeeldingen om te vergroten.

Een ‘niet-correcte’ oplossing die geen gebruikmaakt van de herhalingsstructuur.

De oplossing mét herhalingsstructuur.

Opgelet: De inhoud en het lesmateriaal van deze pagina zijn enkel voor Premium Scholen. Ook een Premium School worden? Klik hier!

Belgische scholen

Meld je aan via diddit.

diddit

Hulp nodig?

Nederlandse scholen en particulieren.

Aanmelden kan u met de gegevens die u van uw leerkracht of begeleider ontvangen heeft.

Please log in to access this page.

Leerkracht informatica?

Mis niets van onze nieuwe oefeningen, video’s en veel meer dankzij de nieuwsbrief en onze Facebook-pagina!

Stel je vraag!

Iets niet gevonden op onze website? Heb je hulp nodig? Wij helpen je graag verder.