Presenteren met Prezi

Een presentatie wordt meestal geassocieerd met het programma Powerpoint van Microsoft. Andere presentatietools zijn hier meestal op gebaseerd. Kijk maar naar Keynote van Apple en Google Presentaties.
Deze programma’s werken aan de hand van dia’s of slides waarmee de spreker de inhoud toont aan het publiek. Deze manier heeft zeker voordelen, maar soms kan het leuk of zelfs beter zijn om op een andere manier te presenteren, bv. met Prezi.

In dit hoofdstuk leer je:

  • Een presentatie aanmaken met Prezi.


Opdracht   

Wat is Prezi?

Prezi is presentatie-software waarbij je, net zoals met Google drive, online werkt en alles online bewaard wordt. We noemen dit werken “in the cloud“.

Het grootste verschil met andere presentatie-programma’s is dat Prezi geen gebruik maakt van dia’s, maar van een soort tekentafel. Hierop plaats je alle informatie op een manier die je zelf wil. Hierdoor heb je als presentator meer mogelijkheden om je verhaal te vertellen.

Voorbeelden

Bij wijze van voorbeeld vind je hier een voorbeeldpresentatie over de GPS.

Op de website van Prezi zelf vind je eveneens heel wat voorbeelden. Bijna alle presentaties die gemaakt worden, zijn namelijk voor iedereen beschikbaar. Op de pagina “Explore” kan je zoeken naar een presentatie over een bepaald onderwerp of de meest populaire presentaties van het moment bekijken.

Enkele creatieve presentaties vind je hier:

Starten met Prezi

Om te kunnen werken met Prezi dien je eerst een account aan te maken. Klik hiervoor op de blauwe knop “Get Started” bovenaan. Bij de volgende pagina selecteer je rechts onder “Public” op “Continue free“. Hiervoor hoef je niets te betalen en kan je gebruik van bijna alle mogelijkheden. Het nadeel aan deze gratis versie is dat je presentaties publiek zijn voor iedereen.

Het registreren van een account kan op twee manieren:

  • Je maakt een eigen Prezi-account (gekoppeld aan je e-mailadres)
  • Je gebruikt je Facebook-account om aan te melden.

De eerste methode geniet zeker de voorkeur. Op die manier blijft je Prezi namelijk gescheiden van Facebook. Ook werkt de registratie via Facebook niet altijd optimaal.

Een Prezi-presentatie aanmaken

Volg hiervoor volgende stappen:

  1. Om een presentatie aan te maken, klik je bovenaan op de “Create“-knop of op “New Prezi“.
  2. Je krijgt nu de keuze tussen verschillende templates (sjablonen). Deze kunnen het opmaken van een Prezi versnellen, maar geven je soms minder vrijheid. Wil je van een volledig lege Prezi beginnen, klik je onderaan op de knop “Start blank Prezi“.

Tips voor een geslaagde Prezi

Bekijk zeker volgende tips om een stijlvolle Prezi-presentatie aan te maken.

Automatisch bewaren

Het grote voordeel van Prezi is dat alles online bewaard wordt. Hierdoor kan je van op elke computer verder werken aan je presentatie zonder dit steeds te moeten overzetten via bv. USB-stick. Telkens je iets wijzigt, bv. iets toevoegen, verplaatsen, verkleinen, typen, … wordt dit altijd allemaal automatisch bewaard. Je dient hier zelf niets voor te doen.

Samenwerken in Prezi

Een groot voordeel van Prezi is dat je eenvoudig samen kan werken op hetzelfde moment in dezelfde presentatie. Voer hiervoor volgende stappen uit:

  • Eén persoon maakt een Prezi aan.
  • Rechts bovenaan klik je op de “Share“-knop en selecteer “Share Prezi…”.
  • Onderaan in het nieuwe venster voeg je het e-mailadres toe van je teamgenoot.
    • Je hebt de keuze om deze persoon als bewerker (editor) of als kijker (viewer) toe te voegen.
  • De teamgenoot heeft nu een e-mail gekregen met een uitnodiging voor de Prezi.
  • Wanneer je nu op dezelfde tijd in je Prezi-presentatie werkt, ga je de andere persoon zien “rondlopen”. Dit werkt uiteraard sneller wanneer je samen werkt, maar kan soms vervelend worden.